OSZUSTWO METODĄ ”NA PRACOWNIKA BANKU”
Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Obornikach ostrzegają przed oszustami, którzy podają się za pracowników banku. Oszuści dzwonią do potencjalnej ofiary i przedstawiają się jako osoba reprezentująca bank, wyłudzają dane wrażliwe bądź nakłaniają nas do wykonania przelewu określonych kwot na wskazany rachunek bankowy. W ten sposób „czyszczą” nasze konta albo zaciągają w naszym imieniu kredyty gotówkowe. Niestety boleśnie przekonał się o tym mieszkaniec powiatu obornickiego, który stracił ponad 170 tyś zł.
Co pewien czas oborniccy policjanci informowani są o przypadkach oszustw metodą „na pracownika banku”. Jak to wygląda w praktyce? Oszust dzwoni do danej osoby i podając się za pracownika banku lub osobę reprezentująca inną instytucję finansową informuje o niepokojących transferach pieniężnych na koncie ofiary. Aby zapobiec rzekomej kradzieży pieniędzy „konsultant” poleca wypłatę środków z naszego konta i przelanie ich na wskazany przez niego numer rachunku bankowego lub zainstalowanie specjalnego oprogramowania, dzięki któremu nie padniemy ofiarą takiego przestępstwa albo wygenerowaniu kodów BLIK i przekazaniu ich rzekomemu ”pracownikowi banku”.
Wczoraj, 24 stycznia do mieszkańca powiatu obornickiego zadzwonił nieznany mężczyzna podając się za pracownika banku. „Konsultant” poinformował go, że środki zgromadzone na jego rachunku bankowym są zagrożone. Mężczyzna, będąc przekonanym, że chroni swoje oszczędności przed przestępcami, wykonał przelewy na podane konta przez rzekomego pracownika banku. W ten sposób mężczyzna stracił ponad 170 tyś zł.
Pamiętajmy!
Bądźmy czujni, gdy chodzi o nasze pieniądze i dane wrażliwe. Każdorazowo, gdy proszeni jesteśmy o wykonanie transakcji z naszego rachunku bankowego, przekazanie danych służących do logowania na konto bądź gotówki nieznanej nam osobie lub wpłatę na wskazany przez „konsultanta bankowego” nr rachunku, czy też wygenerowania kodów BLIK na polecenia głosu w słuchawce, zastanówmy się, czy nie jest to potencjalne oszustwo.
Starajmy się zweryfikować tożsamość osoby, która do nas dzwoni, albo kontaktuje się z nami w inny sposób, np. poprzez komunikator internetowy, SMS czy pocztę elektroniczną. Warto zastanowić się i dokładnie wszystko sprawdzić przed wykonaniem czynności zleconej nam przez głos w słuchawce, aby nie stracić swoich oszczędności.
Nigdy nie przekazujmy jakiejkolwiek nieznanej nam osobie, loginu i hasła do platform bankowości internetowej, danych karty płatniczej, lub numerów PIN czy kodów BLIK. Są to informacje poufne i mogą być tylko w posiadaniu ich użytkownika a prawdziwy przedstawiciel banku nigdy o to nie zapyta.